Goda och enkla chokladbollar

Jag gjorde ju chokladbollar när vi var på Gotland och de blev väldigt goda och gick både snabbt att äta och att göra =) Chokladbollar är något som jag tycker är väldigt gott att äta men inte gör så ofta men tänker att man borde göra oftare när man väl gör det. När det kommer till chokladbollar så finns det ju jättemånga sätt att dekorera dem på; en del har pärlsocker, strössel, choklad eller krossade kaffebönor men jag valde den klassiska dekorationen kokosflingor. Även om jag inte är jätteförtjust i kaffe så tycker jag att det är ett måste i chokladbollar. 
 
Ingredienser
100 g mjukt smör
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk starkt kaffe
5 dl havregryn 
 
Gör så här
Arbeta ihop smöret och sockret så att de blandar sig ordentligt. Blanda i vaniljsockret, kakaon, kaffet och havregrynen och arbeta ihop det. Rulla lagom stora bollar och rulla dem i kokosflingor. Låt stå i kylen i ca 30 minuter innan du äter dem.