Smörstekta kantareller med pocherat ägg

Nu när det äntligen är svampsäsong så försöker vi äta kantareller så ofta det går eftersom det är så himla gott och det bara finns i ca 2 månader i affärerna. Jag skulle vilja prova att plocka kantarellerna själv någon gång och har försökt gå i skogen på hösten men jag har bara hittat en enda kantarell under alla åren. Trattkantareller är lättare att hitta och det brukar jag plocka ibland på hösten men det är om någon månad eller så. 
 
Här har jag gjort en jättegod förrätt som består av smörstekta kantareller och scharlottenlök med ett pocherat ägg på toppen med gräslök *mums* 
 
Inredienser till 2 portioner
1 liter rensade kantareller
1 scharlottenlök
Smör att steka i
2 ägg
1 msk ättiksprit 
Salt och peppar
Gräslök 
 
Gör så här
Skär löken i små bitar och stek den i en panna tillsammans med kantarellerna, salta och peppra. Koka upp en kastrull med vatten och ättika och låt sedan vattnet sjuda. Rör runt i vattnet med en slev så att det blir en virvel och häll sedan ner äggen ett i taget. Låt äggen sjuda i 2-3 minuter, då ska äggvitan ha stelnat men äggulan forfarande vara rinnig. Lägg upp kantarellerna på en tallrik, lägg upp ägget ovanpå och toppa med hackad gräslök, salt och peppar. 
 
#1 - - Märta:

Åhhhh, vad gott! Jag åt också kantareller till lunch idag :-)

Svar: Kantareller är ju hur gott som helst =)
Lina

#2 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

MEN WOSH MY GOSH, det ser ju helt underbart ut!

Svar: Ja det var riktigt gott och det var faktiskt de första kantarellerna för i år som vi åt
Lina

#3 - - Fanny:

Riktigt snygg!