Färgglad regnbågstårta

Nu när det är Pridevecka så passar jag på att bjuda på en färgglad regnbågstårta som jag gjorde häromdagen. Det blev bara fyra färger, hade velat ha med rosa, lila och orange också men då hade tårtan blivit hur hög som helst så det fick räcka med grön, gul, blå och röd. Har passat på att investera i pastafärger istället för karamellfärger och det blir mycket intensivare färger av pastafärgerna och man behöver bara använda en knivsudd med färg istället för flera droppar.
 
När jag gjorde den misslyckade red velvet-tårtan för några veckor sen så fick jag dunka i en och en halv flaska röd karamellfärg för att det skulle bli den rätta röda färgen medan det med pastafärger skulle ha räckt med en droppe eller två. 
 
Ingredienser till tårtbottnarna 4 st 
250 g mjukt smör
450 g vetemjöl
2 tsk vaniljsocker 
300 g socker
6 ägg
2 tsk bakpulver
 
4 olika pastafärger 
 
Ingredienser till frostingen
1 tsk vaniljsocker
2 msk citronsaft
600 g philadelphiaost
400 g florsocker
Rosa pastafärg
 
Gör så här
Blanda alla ingredienserna till bottnarna förutom färgen i en matberedare eller vispa för hand. Jag använde min kitchen aid köksassistent med fjärilsbladet och blandade ihop allt till en jämt smet. Den här smeten blir inte lika lös som till en vanlig sockerkaka utan blir en fastare smet som man kan bre ut jämt i formarna. Smöra 4 20-cm springformar. Dela upp smeten i 4 skålar (väg smeten så det blir lika mycket i varje skål) och färga den i de färgerna du vill. Häll ner smeten i varsin form och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Ta ut kakorna ur formarna och låt svalna helt. 
 
Blanda ihop ingredienserna till frostingen snabbt och färga den ljusrosa. Lägg en kakbotten på en tallrik och bred ut ett lager frosting på ovansidan, upprepa sedan med alla bottnarna. Täck hela tårtan med resten av frostingen och ställ in i kylen en stund. 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - A:

Jättekul. Och på rätt dag.

Svar: Ja den blev fin =)
Lina