Äggfria köttbullar med potatis och gräddsås

God morgon! Idag tänkte jag baka lite på eftermiddagen/kvällen när min man har kommit hem från jobbet och det lutar åt att det blir någon form av muffins/cupcakes tror jag. Jag fick massa rabarber av mina föräldrar i helgen och hälften kokade jag en jättegod rabarbersaft av och nu är det hälften kvar som ska bli något gott. Nu den senaste veckan har Felicia börjat vara vaken mycket mer på dagarna och sover inte så länge i taget (men går å andra sidan och lägger sig tidigare på kvällen än tidigare) så man kan inte riktigt räkna med att hinna med någon bakning på dagtid längre. 
 
Här kommer ett recept på jättegoda köttbullar som dessutom är äggfria. Felicias kusin är allergisk mot ägg och när de var här på besök gjorde jag de här äggfria köttbullarna som blev väldigt omtyckta och de håller faktiskt ihop väldigt bra även utan ägg. 
 
Ingredienser
500 g köttfärs
2 msk kalvfond
1 tsk fransk senap
1.5 dl ströbröd
1.5 dl mjölk
1 hackad gul lök
1 tsk salt
1 tsk peppar
 
Gör så här
Rör ihop ströbrödet, löken, salt, peppar, mjölken, senapen och kalvfonden i en skål och låt stå och svälla i 5 minuter. Blanda sedan ner köttfärsen och se till att allt är jämt fördelat i köttfärsen. Rulla köttbullar i önskad storlek och stek dem sedan i en varm stekpanna tills de är genomstekta. Servera tillsammans med kokt potatis, lingonsylt och gräddsås.