Pavlova med färska bär på mors dag

God morgon! Igår var det ju mors dag och der firades här hemma med present, tårta och kramar. Felicia, Oskar och vår katt Tuffs gav mig en Le Creuset buffetgryta som jag har velat ha hur länge som helst så det var jätteroligt att få den. Annars gjorde vi inget speciellt igår, vi storhandlade mat, åkte på utflykt med bilen till Solna för att titta lite på ställen där det ska byggas radhus/villor om några år för att se om vi tycker att det är ett trevligt ställe att eventuellt på bo i framtiden. 
 
Jag gjorde den här goda pavlovan som vi hade till fikat och till efterrätt efter middagen igår och det fanns gott om goda färska bär i mataffären som tur var. Blåbärsbuskar och en dvärghallonbuske har vi i krukor på balkongen så jag hoppas att jag senare i sommar kan gå ut dit och plocka istället för att åka till affären och köpa färska bär. 
 
Ingredienser
4 st äggvitor
2.5 dl strösocker
1 tsk vitvinsvinäger
1 msk maizena 
 
3.5 dl vispgrädde
Fäska bär/frukter
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa äggvitorna till ett styvt skum och tillsätt sedan sockret lite i taget så att du får en glansig smet som håller formen. Vänd sedan ner vitvinsvinägern och maizenan i smeten försiktigt. Lägg marängsmeten i en hög på en plåt och bred ut den till önskad höjd och form. Sätt in marängen i ugnen och sänk genast värmen till 150 grader och grädda den i 1.5 timmar, ta sedan ut och svalna. Vispa grädden och bred ut över marängen, dekorera med färska bär. 
 
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

såg riktigt gott ut