Bakklubben bakar kärleksmums

Som ni kanske vet så är Oskar medlem i en bakklubb på sitt jobb men de senaste månaderna har han varit lite dålig på att ta med sig något bakat till jobbet (dels pga semester och dels pga att vi har fått Felicia och inte alltid haft tid). Nu blev det så att jag var sugen på kärleksmums och det blir ju alltid väldigt mycket när man bakar det eftersom man gör det i en långpanna så jag behöll 4 rutor hemma och resten fick Oskar ta med sig till jobbet. 
 
Ingredienser
5 st ägg
4 dl socker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao
300 g smör
2 dl vatten
 
2 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
2 msk espresso
2 dl kokosflingor 
 
Gör så här
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål så att allt blandar sig med varandra. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Smält smöret och häll i vattnet i smöret, vänd sedan ner smöret i smeten och vänd ihop det till en jämn smet. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och häll sedan ner smeten. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader varmluft i ca 15 minuter. Låt svalna helt. 
 
Hacka den mörka chokladen. Koka upp vispgrädden och blanda i espresson och chokladen och rör så att chokladen smälter. Häll ut chokladblandningen över kakan och strössla över kokosflingorna. Ställ in i kylen någon timme så att chokladglasyren stelnar. 
 
#1 - - Camilla:

Jag läser din blogg kontinuerligt men har nog aldrig varit in och kommenterat. Dags nu :-) Så mycket gott du delar med dig och som jag sedan även testar hemma.

En fråga: var har du köpt långpannan? Jag har nämligen en 70 cm bred spis vilket gör att långpannan som följer med är VÄLDIGT stor. Jag har testat en teflonugnsform från IKEA men jag upplever att gräddningstiden blir så mycket knepigare.

Ha en fortsatt underbar dag!

Svar: Hej! Jag har köpt min långpanna på Leilas General store, det fanns i 2 storlekar och jag tog den största, passar jättebra att göra brownies och kärleksmums i =)
Lina