God och snabb middag

Ibland när man vill ha något till middag som går snabbt och enkelt så köper man kanske en pizza eller hamburgare men en maträtt som går nästan lika snabbt att göra och som är supergott är musslor i sherry och en skvätt grädde. Det här är nästan som Moules Marinieres men jag kör på sherry istället för vitt vin eftersom jag tycker att det ger en godare smak och man behöver inte använda lika stor mängd. 
 
Vi brukar köpa 2 nät med blåmusslor till 2 personer eftersom vi dels bara brukar äta musslorna utan något till och dels för att det ibland kan vara så mycket som 1/3 av musslorna som slängs för att de är öppna/trasiga. 
 
Ingredienser till 2 portioner
2 nät blåmusslor 
2 hackade scharlottenlökar
2 dl torr sherry 
1 knippe persilja
1.5 dl grädde
2 klyftor vitlök 
Olja att steka i 
 
Gör så här
Rensa och skölj musslorna. Hacka vitlöksklyftorna fint och fräs dem och scharlottenlöken i oljan. Lägg sedan i musslorna och häll över sherryn, rör runt så att allt blandar sig. Häll på grädden och låt koka upp, musslorna är färdiga när de precis har öppnat sig. Toppa med hackad persilja. 
 
 
 
 
#1 - - C:

Kanongott!!!

#2 - - Lina K:

Hej! Såååå gott med musslor! Men jag tycker att det är svårt att få dem rena ibland. Har en gång lyckats göra soppa med sand i botten :-/ Sköljer du bara eller gör du något mer? Har läst något om att man kan lägga musslor i saltvatten för att dra ur smutsen?

Svar: Hej! Jag brukar fylla en stor kastrull med vatten och låta musslorna ligga där i 10 minuter innan jag tillagar dem, har aldrig märkt att det har kommit sand ur dem faktiskt. Men jag har också hört att man kan lägga musslor i saltvatten för att dra ur smutsen så det borde man kanske prova =)
Lina