Inviger min nya pajform

Nu när det är äppelsäsong så blir det en del äppelpajer/äppelkakor och den här gången var det dags för en äppelpaj för att inviga min nya pajform från Le creuset. Vi har en del saker från Le creuset och är jättenöjda med dem och jag har länge velat ha en pajform från dem och nu har jag äntligen det =) Den är lite större än de pajformarna som vi har haft tidigare och har högre kanter (skönt att det inte rinner över lika lätt) och hela formen känns mer stabil och robust. 
 
Till en äppelpaj tycker jag att det är godast att använda mig av syrliga äpplen som behåller sin form och inte blir mosiga och mjöliga efter tillagning. Den här gången var det äpplen från mina föräldrars trädgård, annars brukar jag göra pajen på Granny Smith-äpplen. 
 
Ingredienser
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
125 g smör
1.5 dl socker
 
2 msk socker
1 msk kanel
8 små äpplen 
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda samman ingredienserna till smuldegen. Skala och skär äpplena i lagom stora bitar och blanda med kanel och socker. Lägg äpplena i en pajform och sprid ut dem i ett jämt lager, strö sedan över smuldegen. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter på 225 grader. 
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

åh mums