Supergod prettopizza hemma

God morgon! Idag ska vi träffa Felicias farmor som är i Stockholm (bor på Gotland) tillsammans med min mans bror, fru och deras son så det ska bli roligt. Vi ska först hem till min mans bror och äta lunch ihop där och sen får vi se vad vi hittar på, kanske blir någon promenad eller museibesök senare på dagen om vi hinner med det innan farmor ska åka tillbaka till Gotland på kvällen. 
 
Igår gjorde vi jättegoda pizzor hemma och gräddade dem på bakstenen i ugnen och det blev riktigt gott och lyckat,pizzabottnen blev krispig och toppingen var jättegod den också. Vi gjorde två olika sorters pizzor; en med parmaskinka, champinjoner, ost, tomatsås och soltorkade tomater och en med champinjoner, rökt skinka, soltorkade tomater, tomatsås, ost och färsk basilika. Jag är rätt petig med maten när jag är gravid så jag vågade inte äta den med parmaskinka även fast den hade varit inne i ugnen så jag åt av den med rökt skinka istället och den var jättegod =) 
 
Ingredienser till 4 pizzabottnar 
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
5-6 dl vetemjöl special
3 msk olivolja 
1 tsk salt 
 
Gör så här
Rör ut jästen i vattnet, tillsätt olivoljan, vetemjölet och saltet. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter till dubbel storlek. Dela degen i 4 bitar och kavla ut varje bit till en tunn pizzabotten. Bred ut tomatsås i ett tunt lager på degen och toppa sedan med valfri topping. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 10 minuter på en baksten. Ät på en gång. 
 
 
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

OMGGGGGG, så himla himla gott!! :D

Svar: Ja det var väldigt gott =)
Lina