Söta marängtoppar

God morgon! När jag gjorde plankstek häromdagen så använde jag 3 äggulor till duchessepotatisen och istället för att bara slänga äggvitorna så bestämde jag mig för att göra marängtoppar av dem. Det var länge sen jag gjorde marängtoppar men de här blev väldigt fina och höll formen exakt i ugnen och blev spröda och fina. Jag gillar när marängen får en lätt ljusbrun ton som gör att de smakar lite mer än när marängen är kritvit =) 
 
Ingredienser
3 äggvitor
2 dl strösocker 
1 msk citronsaft 
 
Gör så här
Vispa äggvitorna till ett hårt skum (man ska kunna vända bunken uppochner över huvudet och inget ska rinna ut), tillsätt sedan citronsaften och lite av sockret i taget. Vispa tills du har fått en glansig marängsmet som blir till fasta toppar om du provar med vispen. Sätt i en stjärntyll i en spritspåse och lägg i marängsmeten. Spritsa ut lagom stora marängtoppar (mina är lika stora som en enkrona i diameter) på en bakplåtspappersförsedd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 100 grader i ca 1,5 timme, då ska marängerna kännas torra. 
 
#1 - - Christina:

Såå himla fina! När jag har gjort så blir det lite gula, kanske beror på att jag inte använt citron?

Svar: Jag vet inte riktigt, mina blir antingen kritvita eller lite ljusbruna (När jag väljer att ha lite högre värme än annars)
Lina