Favorit i repris

God kväll! Igår kom vi hem från Gotland och det har varit full fart sen dess. Vi steg upp 04.45 igår morse för att åka till båten och fick för en gångs skull väcka Felicia (i vanliga fall väcker hon oss) och matade henne med gröt innan vi satte oss i bilen. Det var riktigt kallt igår morse och termometern visade -3 grader så Oskar fick börja med att skrapa rutorna på bilen innan vi åkte iväg. Felicia var jätteduktig på båten både på ditresan och på hemresan och hade med sig en smörgås som hon åt medan vi åt vår frukost, sen lekte hon i vår kupé och åkte vagn i korridorerna några vändor för att sova. 
 
På kvällen var vi barnvakt till Felicias kusin Hjalmar eftersom hans föräldrar firade sin bröllopsdag med att gå ut och äta middag på Operakällaren. Det gick bra men Felicia blev väldigt svartsjuk när Oskar bar omkring på Hjalmar och visade det med att bli extra klängig och ledsen själv så till slut fick Oskar gå ut på en promenad med Hjalmar medan jag försökte natta Felicia här hemma och då blev det bra igen. Vi fick se vilken meny de hade valt på Operakällaren och det såg jättegott ut, vi ska försöka komma iväg och äta någon middag på Griffins steakhouse den här månaden har vi tänkt. Vi har inte varit ifrån Felicia mer än 40 minuter när vi var på rutinultraljudet för lillebror men vi ska se hur det går att lämna bort henne några timmar så att vi kan äta en middag ute bara vi två innan lillebror föds. 
 
Idag har jag planterat ut några av mina tomatplantor i en odlingsbänk eftersom det var så fint väder och ska vara några dagar till men eftersom nätterna fortfarande ska vara kalla så får vi bära in odlingsbänken på natten så att inte tomaterna fryser. 
 
När jag tittade igenom mina bilder på datorn såg jag de här goda matmuffinsen jag gjorde för några månader sen och blev sugen på att göra om dem så det ska jag nog göra i veckan som ett tillbehör till en god soppa. 
 
Ingredienser till 12 muffins
4.5 dl vetemjöl
1.5 dl gräddfil
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 st ägg 
0.5 dl matolja 
 
1 paket bacon
24 körsbärstomater
1 paket fetaost 
2 msk oregano 
 
Gör så här
Blanda vetemjöl med salt och bakpulver i en skål. Tillsätt de andra ingredienserna och rör ihop till en jämn smet. Fördela smeten i 12 muffinsformar. Tryck ner två tomater i varje muffinsform. Tärna fetaosten och skär baconet i små bitar. Tryck ner fetaostbitarna i smeten och lägg baconet högst upp. Toppa med oregano. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. 
#1 - - Ulla Nilsson:

Hej! Fantastiska recept och bilder.
En liten fråga... var har du köpt minisockerkaksplåten och de fina silikonformarna som du sätter ner i muffinsplåten?
Jag har letat överallt.
🙏💐