Min goda helstekta kyckling i ugn

När vi flyttade till vår lägenhet som vi bor i nu så blev det en glad överraskning att det fanns en inbyggd ugnstermometer i vår ugn och det har underlättat en del i matlagningen. Det är så praktiskt att bara sätta in termometern i det man ska tillaga, trycka in sladden i urtaget i ugnen, ställa in vilken innertemperatur man vill ha och sen luta sig tillbaka och vänta på att middagen ska bli klar. Speciellt kyckling vill man ju ska vara genomstekt men ändå saftig så här var jag glad att jag kunde använda stektermometern i ugnen =) 
 
Här har jag gjort en jättegod helstekt kyckling med örtsmör i ugnen och den blev riktgt saftig och god med krispigt skinn. Det är extra roligt att laga mat med örter nu när man kan odla dem själv på balkongen, än så länge har vi rosmarin, persilja och timjan och jag använde mig av alla tre örterna i örtsmöret som kycklingen smordes in med. Vi åt kycklingen med ugnsrostade rotfrukter som fick tillagas på samma plåt som kycklingen samt en creme fraiche smaksatt med vitlök, salt, peppar och persilja. 
 
När det blir lite varmare ute ska vi köpa en basilika också men eftersom den är så känslig blir det längre fram i juni eftersom det som killen på handelsträdgården sa "det måste vara bikiniväder" för att den ska klara sig. 
 
Ingredienser till 4-6 portioner
2 kg hel kyckling 
75 g rumstempererat smör
1 stor näve blandade örter
2 vitlöksklyftor 
Salt och peppar 
 
Gör så här
Ställ ugnen på 200 grader. Hacka örterna fint och riv vitlöken och blanda med smöret, salt och peppar. Lossa försiktigt skinnet från bröstet på kycklingen genom att sticka in handen, var försiktig så att inte skinnet går sönder. Ta hälften av örtsmöret och tryck in i ett jämt lager där. Skåra låren in till benet på 3 ställen och gnid in resten av smöret där. Stick in stektermometern genom kycklingbröstets tjockaste del så att termometerns spets är nere vid lårbenet. Ställ in inntertemperatur på 82 grader. 
 
Dela rotfrukterna i ca 2 cm stora tärningar och lägg på plåten på sidorna om kycklingen, sätt in hela plåten i mitten av ugnen och tillaga tills temperaturen på kycklingen är nådd. 
 Jag fick frågan om jag kunde lägga upp lite bilder på växtena på min balkong så här kommer bilderna. Det ska bli spännande att se hur skörden blir i år på alla buskarna eftersom det här är vår första sommar i nya lägenheten och jag inte riktigt vet hur pass bra det blir pollinerat av vind och insekter. Vi har sett humlor som har suttit i en av blåbärsbuskarna så jag hoppas att det blir pollinerat ordentligt och att vi får en skörd av allt i höst. 
Röda vinbär på stam, den ena blåbärsbusken skymtar nedtill, till vänster står en vinranka som ska ge blå druvor. 
Det har kommit många kart på vinbäret, hoppas att de mognar om några veckor
Dvärghallonbuske som vi köpte förra året, förhoppningsvis ska ge bär för första gången i år 
4 lingonplantor i en kruka, 2 olika sorter som blommar för fullt och som förhoppningsvis ska ge en del lingon i höst
Blåbärsbuskar, röda vinbär och i hörnet har vi en trevåningskruka med 3 olika sorters ampeltomatplantor (Tumbling tom red, peardrops och heartbreaker). 
 
 
 
#1 - - Emma -Merakibeauty.se:

så gott det ser ut, det ska jag testa :)

Svar: Ja den kycklingen är jättegod, testa =)
Lina

#2 - - Hanna Karlsson:

Så himla gott det ser ut!

Svar: Ja den är väldigt god =)
Lina