Bakad potatis med räkröra

Idag har vi tagit det lugnt hemma, Felicia har lekt på golvet och vi har varit ute på två promenader för att få lite frisk luft (och för att det var någon som blev sur efter en stund på golvet och behövde ett litet miljöombyte). Nu när jag är hemma om dagarna med Felicia så finns det tid att göra middagar som tar lite längre tid men som ändå sköter sig själv i ugnen eller småputtrande i en gryta. 
 
Bakad potatis är något som kan ta rätt lång tid att göra, potatisen ska ju vara i ugnen rätt länge och den här gången blev potatisarna klara efter 2 timmar i ugnen på 225 grader. Jag brukar alltid göra samma räkröra till bakpotatisen, använder mig av gräddfil/lätt creme fraiche istället för majonäs eftersom jag aldrig har gillat det. Den här röran blir lite rinnigare än en vanlig skagen men inte alls lika mäktig men man blir ändå mätt på den. 
 
I den här röran är det viktigt att köpa antingen färska räkor eller frysta hela räkor och skala själv, det blir absolut inte samma sak med saltlakeräkor. 
 
Ingredienser till 4 portioner
4 dl lättcreme fraiche eller gräddfil
3 dl skalade räkor 
3 hårdkokta ägg
1 burk stenbitsrom
0.5 finhackad rödlök 
Salt och peppar 
 
Gör så här
Hacka räkorna grovt och skär äggen i små bitar. Blanda med resten av ingredienserna och låt stå en halvtimme innan servering så att smakerna hinner sätta sig lite. 
 
#1 - - SveaJ:

Mums, måste göra min veganska skagenröra snart känner jag!

#2 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#3 - - Kokerskan Ruts Barnbarn:

Hej, bakpotatis är ju fantastiskt gott! Ett tips är att "pricka" potatisen och koka den i 8-12 minuter, då blir den klar i ugnen på 40 min istället, himla smidigt!

Svar: Tack för tipset!
Lina