Jättegod pasta vongole

God eftermiddag! Nu är det måndag igen och igår var det första advent =) Här hemma satte vi upp julstjärnor i fönstren och tog upp lådan med julpynt (julgranen får dock vänta). Felicia tyckte det var väldigt roligt när Oskar satte upp julstjärnorna i fönstren och satt och gapskrattade i sin matstol i flera minuter samtidigt som hon lekte med sin favoritgiraff. 
 
Häromdagen gjorde jag en jättegod pasta vongole till middag efter att ha blivit inspirerad av "Timells skärgårdskök" som jag såg på tv4 play. Då var Stefano Catenacci gäst hos bröderna Timell och han gjorde en pasta vongole till huvudrätt och jag gjorde min pasta efter hans recept men ändrade lite (tog bort chilin men använde mig av sambal oelek och la till lite räkor för att dryga ut rätten lite). 
 
Jag har aldrig lagat pasta vongle förut och fick lite råd av killen i fiskdisken på Ica kvantum i Liljeholmen; att jag skulle blötlägga musslorna i iskallt vatten någon timme innan med havssalt för att musslorna skulle släppa sand och att musslorna är färdiga när de precis har öppnat sig. Vongolemusslorna jag köpte var superfina och alla var bra, behövde inte slänga en enda så även om priset var lite dyrare än vanliga blåmusslor som jag brukar köpa ibland var kvalitén bättre. 
 
Ingredienser till 4 portioner
500 g vongolemusslor
200 g stora räkor 
4 klyftor vitlök
1 knippe hackad persilja
1 tsk sambal oelek
2 dl vitt torrt vin
1 dl olivolja
10 st körsbärstomater
 
4 portioner linguini
 
Gör så här:
Hacka vitlöken i små bitar. Lägg vongolemusslorna i kallt vatten med havssalt 1 timme. Värm en tjockbottnad gryta och ha i olivoljan och vitlöken och musslorna. Tillsätt sedan det vita vinet och låt koka i 30 sek med locket på. Skär tomaterna i 4 delar och ha sedan i tomaterna i grytan, smaka av med salt och sambal oelek. Tillsätt räkorna. Koka pastan al dente och lägg sedan ner den i musselgrytan och låt en del av vätskan koka in i pastan. Tillsätt sedan persiljan och vänd runt så att allt blandar sig. 
 
 
#1 - - lillemmish - mode - inredning:

super smarrigt!! :P

Ha en toppen måndag

Svar: Tack detsamma =)
Lina