Toast skagen med somrig drink

God förmiddag! Idag är det måndag igen och vi fick lite sovmorgon till strax innan 06.00 och Felicia sov hela natten i sin egen säng så det var skönt, sen när hon vaknar sätter vi henne i vår säng mellan oss och tittar lite på nyhetsmorgon eller "Unga föräldrar" tillsammans. Felicia älskar att titta på bebisarna i "Unga föräldrar" och känner igen signaturmelodin =) 
 
Igår gjorde vi en toast skagen till middag eftersom vi såg att vi hade ett paket räkor i frysen som behövde användas. Toast skagen är för att vara ärlig inte min favorit bland förrätter, jag vet inte riktigt varför men jag tror att det har att göra med att jag inte är så förtjust i majonäs och att den känns rätt stabbig (föredrar löjromstoast) men den här blev ändå godare än jag hade tänkt mig. 
 
När vi förberedde maten drack vi varsin somrig drink; rasberry mojito. Min var en virgin rasberry Mojito och Oskars var en vanlig och det var väldigt gott. Vi använde oss av Schweppes mojito mixer och det var supersmidigt och väldigt gott, det var skönt att slippa hålla på med sockerlag och moddla mynta utan bara hälla upp i glaset och blanda med rom/mosade hallon. Ibland kan drinkmixer smaka lite underligt men den här smakade verkligen som en vanlig mojito så den här mixen kommer att användas flitigt i sommar till grillmiddagarna. 
 
 
Ingredienser till 2 toast skagen 
2 dl skalade räkor
1 msk majonäs
2 msk creme fraiche
Saft från 0,5 citron
Salt och peppar
1 dl hackad dill 
0,25 rödlök finhackad 
 
2 formfranskeskivor
Smör att steka i 
Stenbitsrom
 
Gör så här
Hacka de skalade räkorna grovt och lägg dem i en skål tillsammans med majonäsen, creme fraichen, citronsaften, dillen och rödlöken. Blanda runt allt och smaka av med salt och peppar. Stek formfranskeskivorna i smör i en stekpanna så att de blir gyllene och frasiga och lägg sedan upp dem på varsin tallrik och lägg på skagenröran. Toppa med en klick stenbitsrom och en dillkvist. Servera på en gång, annars blir brödet soggigt. 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: mojito, rasberrymojito, schweppesmojitomixer, toastskagen, virginmojito