Supergoda citroncupcakes

I helgen hade vi besök av en vän och hans 2 barn och då åt vi först smaskiga ribs från Texas Longhorn till lunch och till kaffet bjöd vi på de här goda cupcakesen. Det var länge sen nu som jag bakade cupcakes och de här blev väldigt fina och goda med citronsmak både i själva kakan och i frostingen. 
 
Jag använde mig av en rostyll för att spritsa frostingen och det blev väldigt fint men kanske lite väl tjockt lager och avslutade med att strössla lite rosa strössel på toppen. 
 
Ingredienser till 12 st 
3 st ägg
2.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3.5 dl vetemjöl
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
100 g smör
Rivet skal från 1 citron och saften från 0.5 citron 
 
Frosting
100 g philadelphiaost
50 g smör
5 dl florsocker
1 msk citronsaft
Karamellfärg 
 
Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda sedan i mjölken. Häll den ljumna vätskan i äggsmeten och blanda runt. Riv skalet och pressa saften från citronen och tillsätt det i smeten. Blanda mjöl och bakpulver ordentligt och vänd sedan ner det i smeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen på 175 grader varmluft i 15 minuter. Låt svalna helt. 
 
Blanda ihop ingredienserna till frostingen så att det blir en slät smet. Spritsa eller bred ut den över cupcakesen och dekorera med valfritt strössel. 
 
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

MUMS

#2 - - Svart-Stina:

Oh, vad fina de blev. Jag försökte göra cupcakes med frosting för första gången häromdan (är mer en "huvudrättskvinna" , bakar inte så mycket ; ) ). Blev lite sur över att jag inte fick frostingen att se ut som rosor... Är väl en sån där Wilton-tyll man får skaffa, vad det nu ska vara för nummer på den...

Svar: Tack =) Jo man får ju testa med lite olika tyllar, den här provade jag för första gången när jag gjorde mina cupcakes, har ett helt tyll-set hemma =)
Lina