Moule frites

God morgon! Nu är det inte så många dagar kvar till jul och här hemma håller vi på att fixa med de sista julklapparna och födelsedagspresenterna (nästan alla i Oskars familj fyller år i december). Felicia tycker att det är mysigt men lite konstigt att både mamma och pappa är hemma med henne och hon har dessutom kommit in i en fas då hon avskyr att åka bil och tycker att det är läskigt att somna. 
 
Igår gjorde vi en jättegod middag här hemma; Moule frites med aioli. Musslor tycker vi båda är jättegott och det går snabbt att svänga ihop en god musselrätt. Jag gav ju Oskar en air fryer i fars dagspresent och den har vi använt en del och det blir jättebra resultat. Vi har provat att göra pommes frites både från grunden och med frysta köpta och båda har blivit goda. Det smakar inte lika mycket fett som när man friterar i en vanlig fritös men pommesen blir väldigt krispiga och goda. 
 
De här musslorna var väldigt fina och goda och det var inte så många som vi behövde slänga när vi rensade dem, däremot är jag inte jätteförtjust i de vita som är på musselskalen. När vi handlade musslorna sa killen i fiskdisken att musslorna höll en god kvalitet och att det vita som satt på dem var en slags maskar/larver (tror jag det var) och att man inte behöver skrapa bort dem innan om man inte vill eftersom de såklart dör när man kokar musslorna. Jag hade inte tänkt på att det var något levande som satt fast på skalen men nu när han sa det så började jag titta ordentligt och det var inte så mysigt, ska försöka köpa musslor utan det i fortsättningen.