Fina småkakor med hallonsylt

Nu är det måndag igen och idag tar jag och Felicia det lugnt här hemma, vi har varit på en promenad med barnvagnen men annars bara varit hemma och kramats och tränat på att ligga på mage. Jag ville ju köpa en till blåbärsbuske i helgen och i lördags var vi förbi plantagen och köpte en amerikansk blåbärsbuske som heter "Blue crop" och som redan hade många blommor så jag hoppas att den ger en del blåbär i år. 
 
Jag tycker att det är kul att kunna odla olika sorters bär på balkongen som man sen kan använda sig av i matlagning och bakning eller bara äta precis som de är. Amerikanska blåbär har jag inte testat att använda mig av i bakning, däremot har jag haft dem i amerikanska pannkakor och det har varit gott. 
 
Här kommer bilder och receptet på syltkakorna som jag bakade förra veckan samtidigt som kanelkakorna. 
 
Ingredienser till ca 50 st 
5,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
300 g kallt smör 
1 msk vaniljsocker
1 dl florsocker 
1 msk vatten 
1 dl hallonsylt
 
Gör så här
Rulla små bollar av degen och lägg på en plåt. Tryck med fingrarna på bollen så att det blir en platt kaka och gör försiktigt en fördjupning med fingret i mitten av kakan. Lägg ner sylten i en spritspåse och spritsa försiktigt en liten klick sylt i varje fördjupning i kakorna. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter på 175 grader varmluft. 
 
#1 - - Inez:

Mums, vad kaksugen jag blev nu! :D

#2 - - C:

Åt flera igår. Jättegoda!