Kladdkakans dag

God morgon! Idag känns det lite bättre med förkylningen men jag är inte helt frisk än, är fortfarande täppt i näsan och hostar lite men jag hoppas att det går över den här veckan. Det kom ju lite snö i helgen så vi har varit ute på 2 kortare promenader för att Felicia skulle få se snön men hon har inte fått sitta i den och leka än. 
 
Idag är det ju kladdkakans dag och det ska ju firas med kladdkaka senare, det är som tur är en kaka som går snabbt att göra, allt blandas i en och samma kastrull och är svår att misslyckas med. Jag ska baka min kladdkaka i eftermiddag men jag tänkte redan nu dela med mig av mitt favoritrecept på kladdkaka: 
 
Ingredienser
100 g smör
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2,5 dl strösocker
3 msk kakao 
Smör och ströbröd till formen 
 
Hallon och vispgrädde till servering 
 
Gör så här
Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från värmen och rör ner sockret och äggen. Blanda sedan i vetemjölet, kakaon och vaniljsockret. Rör runt med träskeden så att du får en jämn smet. Smöra och bröa en springform och häll ner smeten i den. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 25 minuter. Låt svalna. Ät med grädde och hallon.