Klassiska hallongrottor

God morgon! Nu är det fredag igen och den här helgen ska bli extra rolig eftersom vi ska gå på Felicias kusin Hjalmars namngivningsfest på söndag =) Idag ska vi bara ta det lugnt här hemma och mysa på dagen och sen på eftermiddagen åker vi nog in till stan för att försöka hitta en vinterjacka till mig och sen möta upp Oskar efter hans jobb. 
 
Igår provade jag att baka hallongrottor för första gången och de blev supergoda! vet inte varför jag aldrig har provat baka det förut; det gick ju både snabbt och var superenkelt så det är absolut inte sista gången som jag bakar hallongrottor. Jag använde mig av aluminiumformar som jag hittade i en kökslåda (köpte dem för hundra år sen när jag hade tänkt göra mazariner men det har fortfarande inte skett) och kakorna lossnade enkelt från dem men jag tror det funkar lika bra med vanliga bullformar. 
 
Ingredienser till 20 st
200 g smör
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4.5 dl vetemjöl 
Ca 1 dl hallonsylt 
 
Gör så här
Skär smöret i små bitar och lägg ner dem i en skål tillsammans med de andra ingredienserna förutom hallonsylten. Arbeta snabbt ihop det till en deg och dela degen i 20 bitar. Rulla varje bit till en boll som du plattar till lite innan du lägger den i formen. Tryck ner fingret i mitten av degen så att hallonsylten får plats där och lägg i den. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna helt på galler. 
 
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

gott