Mjuk pepparkaka

God eftermiddag! Igår gick dagen hur snabbt som helst; på förmiddagen träffade jag och Felicia hennes ena kusin och faster inne vid stora essingen för promenad och lunch. Vi provade foodtrucksen som står i närheten av DN-skrapan och det var gott, jag tog en bibimbap och hon tog en wrap med chiligryta och vi tog med oss dem hem till dem och åt där. 
 
Sen åkte jag och Felicia hem eftersom hon började bli lite grinig och behövde sova så då passade jag på att handla lite till middagen på Ica Kvantum i Liljeholmen (min favoritmataffär), det blev till slut en asiatisk ceviche på salmalax och buffelmozzarella, tomater och parmaskinka till middag hemma sent på kvällen. När Oskar kom hem från jobbet vid 17 åkte vi och hälsade på svärfar på Huddinge sjukhus och stannade där till 19.00 då besökstiden var slut, sen åkte vi hem och åt middag och nattade Felicia. 
 
Jag har dessutom passat på att inviga min nya bakform som jag beställde på nätet för ett tag sen och gjorde en mjuk pepparkaka i den även om det inte är jul än. Den blev jättegod och saftig och det blev ett fint mönster av formen och det var lätt att få ut kakan ur formen när den var färdig, den fastnade ingenting så det var skönt. 
 
Ingredienser
5 st ägg 
3.75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
75 g smör
5.25 dl vetemjöl
1 dl rårörda lingon
1.5 dl gräddfil
3 msk pepparkakskryddor
 
Gör så här
Vispa ägg, vaniljsocker och strösocker vitt och pösigt. Smält smöret tillsammans med pepparkakskryddorna, blanda i gräddfilen och rör sedan ner det i äggsmeten. Blanda bakpulver och vetemjöl i en skål och vänd sedan ner det i smeten. Rör sist i de rårörda lingonen. Smöra och bröa en form och häll ner smeten. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter på 175 grader varmluft. 
 
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#2 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Mjuk pepparkaka är min absoluta favorit bland bakverk. Jag älskar att ha frosting på också :D

Svar: Ja det är väldigt gott, blir mest att jag bakar det till jul men ska göra det oftare nu
Lina