Supergod asiatisk ceviche

God morgon! Nu är vi hemma igen efter vår Helsingforsresa (kom hem igår förmiddag och var lite trötta så jag och Feliica låg i vår dubbelsäng nästan hela eftermiddagen och vilade, sov och kramades). 
 
När jag gjorde hemmagjord sushi förut fick vi över en del salmalax och det blev en jättegod asiatisk ceviche som vi absolut kommer att göra flera gånger. Jag har lite svårt för rå lax i sushi men i en ceviche blir den ju "tillagad" av syran i limen så då tyckte jag att den blev väldigt god. Nu hade vi ingen avokado hemma men det skulle nog vara jättegott att ha i också. 
 
Ingredienser till 2 portioner
200 g salmalax
1 kruka koriander
3 salladslökar
1 msk soja
1 tsk sesamolja
1 msk riven ingefära
Saft från 1 lime 
Salt och peppar
 
Gör så här
Skär laxen i 0.5 cm stora kuber och lägg i en skål. Hacka koriandern och skär salladslöken i små bitar och lägg i skålen. Häll över de andra ingredienserna och låt stå och dra i minst 45 minuter. Om du gör den tidigare på dagen så kan den stå i kylen i några timmar, om du har bråttom kan den stå framme i rumstemperatur. Smaka av med salt och peppar. 
 
#1 - - Lena:

Mums, detta måste jag verkligen testa! Tack för receptet! :)