Godaste asiatiska laxen

God eftermiddag! Nu var det helg igen och nu hoppas jag att våren är här på allvar eftersom jag har fått hem lite plantor som nu står i vårt soligaste fönster i väntan på att få flytta ut på balkongen i början/mitten av maj. Har beställt ampeltomaterna "Hundreds and thousands" och "Peardrops" samt jordgubbsplantorna "Delizz", "Mara de Bois", "Ostara", "Ruby Ann" och "Korona". Jag har bara testat Peardrops och Korona förut så det ska bli spännande att se hur de andra plantorna blir, hoppas att de ger många goda jordgubbar och tomater i juli/augusti. 
 
Jag tänkte tipsa om en supergod asiatisk laxrätt som vi har lagat några gånger här hemma och det är efter ett recept av Jennie Walldén (hon som vann "Sveriges Mästerkock" för några år sen) i henns bok "Asiatiska smaker". Den smakar lite som teriyakilax men ännu godare och man äter den med wokad blomkål, broccoli och jasminris. Jag har gjort en liten ändring när jag lagade den till oss eftersom jag vill ha laxen genomstekt pga graviditeten men i receptet ni får så är den lite "al dente". 
 
Ingredienser till 4 portioner
700 g färsk laxfilé
1 näve gräslök, finhackad
4 msk rostade svarta eller vita sesamfrön
 
1 dl ostronsås
1 dl sweet chilisås
1 tsk riven ingefära
1 vitlöksklyfta riven
1 tsk sesamolja
0,5 lime pressad saft
 
1 broccoli
1 litet blomkålshuvud
1 vitlöksklyfta skalad
1 msk olja till stekning
2 msk ljus soja 
1 tsk sesamolja
 
Gör så här
Blanda ihop alla ingredienser till glazen. Lägg laxen i en ugnsfast form och pensla med ungefär hälften av glazen. Ställ in laxen i ugnen på 100 grader och låt stå tills den får en innertemperatur på 40 grader (15-20 min). Ta ut och pensla med resterande glaze och toppa med gräslöj, sesamfrön och strö över lite flingsalt. 
 
Skär blomkålen och broccolin i små bitar, skala broccolistammen och skiva i slantar. Skiva vitlöken och stek grönsakerna på hög värme i 2-3 minuter i oljan. Ta av från plattan och häll över sojan och sesamoljan och blanda runt. Servera laxen med de wokade grönsakerna och jasminris.