Goda spröda syltkakor

God eftermiddag! Idag har vi haft besök av Oskars bror med familj och det var väldigt trevligt. De håller på att sälja sin lägenhet och idag var det visning så vi bjöd över dem på lunch och till fikat åt vi de här goda kakorna som jag bakade igår. Jag tycker att de godaste småkakorna är gjorda på en mördeg som bara smälter i munnen när man äter dem och hallonsylten är väldigt god till. När jag gör syltkakor så brukar jag alltid ha i lite potatismjöl i sylten så att den inte ska rinna ut för mycket utan hålla sig i mitten av kakan. 
 
Ingredienser: 
150 g smör
1 äggula
0,75 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl 
Hallonsylt blandat med lite potatismjöl
 
Gör så här: 
Rör ihop smöret och sockret, tillsätt sedan äggulan och vaniljsockret. Tillsätt mjölet och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Dela degen i 2 lika stora bitar och forma båda bitarna till rullar, ca 2,5 cm i diameter och 28 cm långa.  Låt vila i kylskåp 0,5-1 timme. 
 
Skär rullarna i ca 1 cm tjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Gör en liten fördjupning i kakorna och fyll fördjupningen med sylt (ta inte för mycket för då rinner det över i ugnen). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12-14 minuter, de ska ha en svag guldgul färg. Låt svalna på galler. 
 
#1 - - Lena:

ser jätte goda ut :)