Ugnsgratinerad falukorv med potatismos

När jag sa till Oskar att jag var sugen på ugnsgratinerad falukorv med potatismos till middag häromdagen såg han inte jätteglad ut och frågade om vi inte kunde laga något annat av falurkoven istället. Det kom fram att den bilden har hade av ugnsgratinerad falukorv är att man tar en hel falukorvsring, skär skåror i den med 2 cm mellanrum och fyller skårorna med äppelskivor, gamla ostkanter och sen toppar allt med ketchup och senap. Det låter ju inte jättegott och är inte så som jag hade tänkt och efter lite övertalning gick han med på att prova min variant istället. 
 
Ingredienser till 4 portioner
500 g falukorv
150 g riven ost
1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Oregano, salt och peppar
 
Potatismos 
 
Gör så här
Skär falukorven i skivor och stek dem rätt hårt i en stekpanna. Lägg ner falukorvsskivorna i en ugnsfast form och häll över de krossade tomaterna. Hacka löken och riv vitlöken och strössla det över koven och tomaterna. Krydda med oregano, salt och peppar, avsluta med att toppa allt med den rivna osten. Gratinera i mitten av ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Servera med potatismos. 
 
#1 - - Caroline:

Mums! Falukorv är nåt jag verkligen saknar sen jag slutade äta kött. Men jag gillar den varianten som inte ni gillar :P fast äpple har jag aldrig i, utan tomat, lök, ost, & sen ketchup, senap och bostongurka ovanpå.. sååå gott! :)

Svar: Haha, ja alla gillar olika saker, har inte testat med bostongurka på dock =)
Lina

#2 - - Anonym:

Ser så gott ut. Jag saknar falukorv här i USA. Det finns nästan som falukorv på ett ställe här i Atlanta, så ibland får vi det till söndags middag, Hahaha.

Svar: Aha, ja jag förstår att man saknar falukorv i USA. Det finns inte att köpa på något IKEA-varuhus då?
Lina

#3 - - C:

Har gjort idag. Gott !!

#4 - - Christin:

Hahaha, Axel har precis samma bild av falukorv i ugn som Oskar så här krävs det också lite övertalningsförmåga :P

Svar: Haha, okej =) Oskar har en bestämd uppfattning om vissa rätter från sin barndom som man får övertala honom att prova igen nu =)
Lina