Vår nyårsafton

God fortsättning på det nya året =) Igår på nyårsafton firade vi ett lugnt nyår hemma bara vi tre och Felicia somnade innan efterrätten så det blev en väldigt lugn kväll (hon vaknade dock vid 23 och ville sova med oss istället för i sin egen säng). Oskar hade köpt varsin bingolott till oss så det var vårt kvällsnöje men vi vann inget som vanligt, tyckte väl inte att programmet var så kul i sig att titta på heller. Jag orkade inte hålla mig vaken till tolvslaget, jag gick och la mig vid 22 och somnade på en gång och det var skönt eftersom Felicia sa god morgon vid 6 imorse. 
 
Till förrätt igår åt vi kalixlöjrom med smörstekt toast, creme fraiche och hackad rödlök och det är alltid lika gott. Ibland har vi provat att köpa amerikansk löjrom istället för Kalixlöjrom eftersom det är betydligt billigare men det blir inte riktigt samma sak - kalixlöjrommen är väldigt mycket godare så det brukar kännas värt att betala mellanskillnaden för att få det. 
 
Som varmrätt åt vi stekt oxfilé med en italiensk potatiskaka, smörstekta champinjoner, kokt sparris, bearnaisesås och en halv hummer var. Jag provade först att göra en hemlagad bearnaisesås från grunden men den sprack rätt ordentligt så tyvärr fick vi plocka fram en pulvervariant från skafferiet men det blev gott ändå. Jag har inte testat att göra bea förut så jag hade väl inte så stora förhoppningar på att det skulle lyckas eftersom det är lite känsligt med temperaturer osv men det var ändå kul att prova. 
 
Till dessert serverades det en pavlova med färska bär och grädde och det var alltid lika gott som vanligt och den var ännu godare idag när den hade fått stå till sig i kylen över natten. 
 
Idag blev det betydligt enklare mat här hemma; Findus oxpytt från frysen med ett stekt ägg och inlagda rödbetor men det var väldigt gott ändå. Till middag blir det en nyårsdagsklassiker - pizza från Sjövik pizza. 
 
 
 
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Det ser helt otroligt ut, till och med pytten läskar, helt ärligt ;)

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så gott allting såg ut att vara!

#3 - - Christa:

Ser smaskigt ut :D Om såsen skär sig så kan man oftast rädda den med ett par matskedar kallt vatten. Jag gör min egen Hollandaise sås regelbundet och det är i princip samma tillvägagångssätt. Men det är lätt hänt att det blir äggröra av alltsammans om man vänder ryggen.

Svar: Tack för tipset, försökte rädda den genom att sätta den i ett kallt vattenbad men det skar sig bara ännu mer då.
Lina