Vitlöksgratinerad hummerstjärt

God morgon! Igår åt vi en riktigt god middag bestående av vitlöksgratinerad hummerstjärtar, pommes frites och aioli och det var hur gott som helst. Det här är första gången som jag har tillagat rå hummer och som tur var köpte man bara själva stjärten i affären så jag behövde bara dela den och bre på kryddsmöret när det var dags att tillaga den. Jag har gjort gratinerade havskräftor förut och jag använde mig av samma recept till hummern och det blev väldigt smakrikt och saftigt hummerkött. 
 
Ingredienser till 2 portioner
2 råa hummerstjärtar 
50 g mjukt smör
2 vitlöksklyftor
0.5 tsk sambal oelek
2 msk hackad persilja 
Salt och peppar 
 
Gör så här
Riv vitlöken fint och blanda med de andra ingredienserna i en skål. Klyv hummerstjärtarna på mitten. Bred ut kryddsmöret över humern och gratinera i mitten av ugnen på 250 grader i ca 10-15 minuter tills hummern är färdig och har en fin färg.